Kristne grundbegreber

"Oversættelser"

  Paul Tillich søger at give nyt liv til en række begreber: Gud, tro, synd, frelse, nåde og Ånd. Man kan også formulere det sådan, at Tillich vil tilbageerobre begreberne. (s. 9 i: Paul Tillich: Det evige i nuet. Prædikener. Anis 2002. Alle følgende henvisninger er til denne bog.)

Jeg har lavet en liste over en del af dem.

Nåde = accepten af det menneske, der oplever sig som uacceptabelt. (s.13)

Gud = værens grund (s.15)

Kærlighed = ikke alene en følelse. Den er også retfærdighed, indlevelse, skøn, handling og accept. (s.15)

Synd = adskillelse og fremmedgørelse (s.17)

Anger = en form for glemsel, der befrier os (s.37) (se nærmere i teksten)

Angst for død = på bunden af dette er angsten for at blive glemt. (s.38-40)

Den sidste dom = at adskille det i os og i alting, der har sand og definitiv væren, fra det, som blot er forgængeligt og uden sand væren. (s.40)

Synd = en magt, som bor i os og som styrer vor vilje imod den selv. (s.52)

Synd = at nægte at være en del af den guddommelige Grund, hvorfra vi kommer, og hvortil, vi går. (s.57)

Ånd = magten er i os, men den er ikke vores, og den gør os duelige til at være tjenere for den nye tilstand. Det betyder, at Gud er nærværende i vor ånd. Det er Gud som nærværende i fællesskaber og personligheder, idet han griber dem, inspirerer dem og forvandler dem. For Ånd er magt. (s.79)

Frelse = at hele eller gøre helt det, som er sygt og ødelagt og at befri, frigive og sætte i frihed. (s.100)
Frelse sker når som helst, den trælbindende magt bliver besejret. (s.102 - og hele afsnittet, s.100-107)

Evigt liv = hinsides fortid, nutid og fremtid: vi kommer fra det, vi lever i dets nærvær og vi vender tilbage til det. (s.101)

Djævelen = Den onde er den trælbindende magt, som forhindrer os i at fuld byrde vor menneskelige skæbne. (s.102)

Anger = ikke følelsen ad af sorg over forkerte handlinger, men det er hele personens handlen, hvori personen adskiller sig selv fra dele af sin væren, idet han kaster dem tilbage i fortiden som noget, der ikke længere har magt over nutiden. (s.112)

Tilgivelse = Kendsgerninger kan ikke forandres. Men kendsgerningernes betydning kan ændres af det evige, og navnet på denne forvandling er erfaringen af "tilgivelse". Hvis fortidens betydning bliver ændret ved tilgivelse, er dens indflydelse på fremtiden også ændret. Forbandelseskarakteren bliver fjernet fra den. Den bliver en velsignelse ved tilgivelsens forvandlende magt.  (s.113)

Dæmoner = tvangshandlinger (s.132)
IL: f.eks. det som angst eller andre traumer kan forårsage af handlinger.

 

  Irene Larsen   Tillich